Teatterissa kaikki alkaa tekstistä, näytelmän käsikirjoituksesta eli plarista
Äänitiedosto
– Esityksen markkinointityö käynnistyy, kun teatterinjohtaja tekee päätöksen kunkin esityksen ohjelmistoon ottamiseksi. Ohjelmistopäätöksen jälkeen luen näytelmän käsikirjoituksen ja rupean kokoamaan perusmarkkinointiaineistoa kolmihenkisen markkinointi-, tiedotus- ja myyntitiimimme käyttöön, avaa Jaana Valkila markkinointityötään teatterissamme.
Näytelmän ohjaajan näkemys ja painotukset ovat sisällössä lähtökohtana, jotta syntyvä mielikuva vastaisi aikanaan näyttämöllä nähtävää toteutusta. Jaana ideoi osaltaan myös sisältöä sosiaalisen median kanaviimme. Markkinointiaineiston visuaalisen puolen luomisessa on osaavina oikeina käsinä valokuvaamisen osalta Miska Photography ja graafisen ulkoasuilun osalta Virran Varrelta Design.
Win-win -lisäarvoa
Joensuun kaupunginteatterin markkinointia kohdistetaan niin yksittäisille ihmisille kuin yhdistyksille ja yrityksille päämarkkinointialueen ollessa Pohjois-Karjala ja Itä-Suomi.
– Markkinoin suuren ja pienen näyttämön tuotantojen lisäksi myös kolmatta näyttämöämme eli kiertueelle suunnattua ohjelmistoamme. Pohjois-Karjalan kunnissa toimii ns. paikallisapuna teatterilähettiläsverkostomme, ja lipunmyyntikumppanimme on Ticketmaster, jonka verkkokauppaan pyrimme ohjaamaan lipun ostoa. Teatterilipun saa vaivattomimmin, kun tilaa sen omaan kännykkään tai sähköpostiinsa!, Jaana suosittelee.
Koska markkinointibudjetti on pieni, tekee Joensuun kaupunginteatteri paljon markkinoinnillista yhteistyötä ja yhteisöllistä markkinointia win-win-vaihtokaupan periaattein. Aktiivisimpina yhteistyökumppaneina ovat tällä hetkellä näkyvyyden ja erilaisten matkailupakettien ja kampanjoiden osalta esim. Villi Pohjola, S-hotellit, Teatteriravintola, Pohjolan Matka, PKO, K-Plussa, Karjalainen ja Joensuun kaupungin muut kulttuuritoimijat.
Ääntä itsestään teatteri pitää kohdennetusti myös mm. uusille opiskelijoille suunnatulla yliopiston Tietotorilla, Nenä- ja Joensuu-päivässä, Sokoksen tapahtumissa, Joensuun kirjallisuustapahtumassa jne. Lastennäytelmät näkyvät ja kuuluvat mm. Lasten Joensuussa, Muksujen maakunnassa ja alakouluissa. Monenlaisia tuotantokohtaisia yhteistyösopimuksia on aina vireillä ja uusia ehdotuksiakin otetaan mieluusti vastaan. Makupalakeikkoja toteutetaan taiteellisen henkilökunnan resurssien niin salliessa esim. Wanhan kaupungin päivässä, Joen yön avoimissa harjoituksissa, kauppakeskuksissa, kahviloissa ja ravintoloissa.
Asiakasymmärrystä ja palvelumuotoilua
– Kyselen ja kuuntelen herkällä korvalla asiakaspalautetta ja välitän sitä eteenpäin johtoryhmällemme. Keräämme palautetta aktiivisesti lipunmyyntijärjestelmän, asiakaspalautelaatikoiden, koeyleisöjen ja asiakastyytyväisyys-tutkimusten kautta välttääksemme pelkän mutu-tuntumalla toimimisen. Asiakastyytyväisyys ja uusasiakashankinta ovat keskeisiä tavoitteitamme ja työvälineinä ovat asiakaskokemuksen ymmärrys ja palvelumuotoilu, Jaana toteaa.
Äskettäin Pohjois-Karjalan kulttuurirahaston ideasta toteutui Tie teatteriin –hanke ja se toi tietoa myös ns. ei-kävijöistä. Päämarkkinointivälineinä ovat nettisivut ja facebook rinnallaan kausiesitteet, lehtimainonta sekä uutiskirjeet – ja ennen kaikkea onnistuneet asiakaskokemukset ja referenssit.
– Tärkeintä työvälinettäni eli itseäni olen päivittänyt opiskelemalla. Tuorein ponnistus toi matkailupalvelujen tuottajan pätevyyden – siitä hyötyvät niin työnantaja, asiakkaat kuin muutkin sidosryhmämme.
Hektisen työn ja elämän pyörteissä Jaana kehottaa meitä kaikkia pysähtymään välillä veden ja tulen tuijottelun sekä runon äärelle:
”Jäkälä nosti pikarinsa hauraan,
ja sade täytti sen, ja pisarassa
kimalsi taivas tuulta pidättäen.
Jäkälä nosti pikarinsa hauraan:
Nyt malja elämämme rikkaudelle.”
– Helvi Juvonen, Pikarijäkälä