Harjoittelijat, avustajat ja vierailijat ovat teatterin arkipäivää. Laura Kaljunen ja Maarit Ryynänen ovat vierailevina näyttelijöinä Anna Kareninassa, jossa he pääsevät hyödyntämään monipuolista osaamistaan.

Laura Kaljunen on taustaltaan muusikko. Laulu- ja soittotaito ovatkin teatterin lavalla bonusta. Teatteriin hän on päätynyt konservatorio-opintojen kautta.
– Olen ollut laulavana ja tanssivana avustajana Joensuun  Sound of Musicissa ja Katri Helenassa, kertoilee Laura.
Hän on joensuulaisille tuttu myös Eläin-yhtyeen laulajana ja Ravintola Sointulassa järjestämänsä Lulu-klubin tuottajana ja esiintyjänä. Laura on ollut mukana myös muun muassa Poiketa ry:n ja Joensuun kaupunginorkesterin produktioissa.
– Esiintyminen on lähellä sydäntäni. Viime aikoina näytelmät ovat vieneet enemmän aikaa, vaikka musiikki ja oma bändi ovat myös tärkeitä. Näytteleminen kaupunginteatterissa ihan oikeassa roolissa eikä vain avustajana on ollut minulle pitkäaikainen haave. Näyttelemisessä pystyn hyödyntämään monipuolisesti omaa osaamistani, jatkaa Laura.
Monitaituruus on valttia
Ensimmäinen kohtaaminen Joensuun kaupunginteatterin kanssa Maarit Ryynäsellä oli jo vuosia sitten.
– Olen yhdeltä ammatiltani viittomakielen tulkki ja olen ollut tulkkaamassa teatteriesityksiä, paljastaa Maarit.
Maarit Ryynänen valmistui Pohjois-Karjalan ammattiopisto Outokummusta tanssijaksi kolme vuotta sitten. Viimeisenä opiskeluvuotenaan hän oli harjoittelijana Joensuun kaupunginteatterin Nummisuutarit-esityksessä. Yhteistyö teatterin ja eri oppilaitosten kanssa on varsin yleistä.
Viime vuosina Maarit on esiintynyt muun muassa tanssija-näyttelijänä Puun sydämen laulu  -näytelmässä sekä tanssija-koreografina Poético-runoteatteriesityksessä. Hänet tunnetaan myös yhtenä harvoista barokkitanssin taitajista Suomessa.
Maarit kiinnostui tanssiopintojen jälkeen fyysisestä teatterista ja on sitä myös opiskellut. Monitaiturille näytteleminen on vain yksi työ, mutta siinä hän pystyy hyödyntämään kaikkea osaamistaan.
– Teatterialalla oppii uusia taitoja ja uuden oppiminen on minulle elämän suola. Esimerkiksi Anna Kareninaa varten olen opetellut rullaluistelemaan, Maarit paljastaa.
– Monipuolisuus on valttia teatterissa, toteavat Maarit ja Laura yhteen ääneen.
Huikea työryhmä ja tavoite
Kun ohjaaja Aino Kivi soitti Laura Kaljuselle ja kysyi tulisiko hän näyttelemään Anna Kareninaan, oli Laura äitiyslomalla.
– Joku aika sitten sanoin eräälle kaupunginteatterin näyttelijälle, että ohjelmistoon pitäisi tulla klassikkonäytelmä. Taisin vielä sanoa, että vaikka jotain venäläistä. Ja nyt näyttelen itse sellaisessa! Freelancerina ei halua kieltäytyä tällaisesta mahdollisuudesta. Joensuun kaupunginteatteriin on mukava tulla vierailijaksi, Laura kiittelee.
Käytännössä vieraileva näyttelijä työskentelee kaupunginteatterissa näytelmän koko harjoitusperiodin ajan eli noin kaksi kuukautta ja on lisäksi tietysti mukana myös näytelmän esityksissä. Anna Kareninasta esityksiä on helmikuun puolivälistä toukokuun puoliväliin, yhteensä vajaat parikymmentä kappaletta.
– Freelancerille on luksusta tehdä töitä kaupunginteatterissa. Täällä jokainen asia on mietitty tarkkaan ja ammattilaiset hoitavat kaiken, kuten puvut, kampaukset, maskeerauksen, valot, äänet, lavastukset ja kuiskaajakin on olemassa ja roolivaatteet pestään valmiiksi. Pienemmissä ”omin voimin” tehdyissä produktioissa ei tällaista ole, eikä voi keskittyä ainoastaan näyttelemiseen.  Toki pienemmissä työryhmissä työskentelyssä on omat hyvät puolensa, tietää Laura.
Vierailevat näyttelijät kuvailevat Joensuun kaupunginteatterin Anna Kareninan työryhmää superlatiiveilla. He jatkavat, että ohjaaja Aino Kiven vahvasti liikkeellinen ohjaustyyli sopii heille loistavasti ja auttaa näyttelemisessä ja valmistautumisessa.
– Teimme aluksi paljon työryhmänä improharjoituksia, jotka ryhmäyttivät meitä. Se ei ole välttämättä mitenkään tavallista laitosteatterissa tiukkojen aikataulujen vuoksi, mutta se oli todella tärkeää, kertoilee Laura.
– Kaikki tekeminen on tähdännyt siihen, että meillä on yhteinen käsitys siitä mitä olemme tekemässä, jatkaa Maarit.
Molemmat naiset pitävät ohjaaja Aino Kiven keskustelevasta ja osallistavasta otteesta työryhmässä.
– Toivon, että saan tulevaisuudessakin tehdä töitä näin mahtavassa porukassa, Maarit toteaa.
Vapaana taiteilijana toimivana hän on tottunut siihen, että työryhmät vaihtuvat. Hän pitää sitä sekä hyvänä että huonona asiana.
– Intensiivisen työrupeaman jälkeen iskee haikeus, koska sama työryhmä ei välttämättä enää, koska työskentele yhdessä. Toisaalta kuitenkin seuraavan projektin työryhmä tuo elämään uusia asioita, hän jatkaa.
Teini-ikäinen Kitty ja Betsy the Richbitch
Teatteriesitysten tulee herättää ajatuksia ja tunteita. Anna Kareninasta ei Lauran ja Maaritin mukaan tule tunteita puuttumaan.
He molemmat ovat saaneet Anna Kareninassa puheroolit. Maarit esittää sekä ruhtinatar Betsy Tverskajaa että Annushkaa ja Laura Kittyä.
– Minä olin aivan innoissani, kun kuulin että pääsen mukaan Anna Kareninaan. Ja että minulla on puherooli, se on inspiroivaa, hehkuttaa Maarit.
– Minä pääsen esityksessä myös laulamaan ja vaikuttamaan näytelmässä kuultavien kappaleiden valintaan, mainitsee Laura.
Anna Karenina tarjoaa yleisölle myös silmäkarkkia, sillä jokaiseen kohtaukseen on omat upeat pukunsa.
– Eihän aatelinen esiinny kahta kertaa samassa asussa seurapiireissä. Esitys tulee olemaan visuaalisesti hyvin näyttävä, tietää Maarit.
Laura esittää viatonta, teini-ikäistä Kittyä, joka aikuistuu esityksen kuluessa.
– Kitty rakastuu kreivi Vronskiin, joka torjuu hänet. Siitä seuraa sydänsuruja ja suhdekuvioita eli mukana on paljon tunteita, Laura taustoittaa.
Hän kertoo olevansa tunneihminen, joten tunteita täynnä oleva Anna Karenina näytelmänä ja Kittyn rooli siinä ovat tuntuneet omilta.
– Rakennan roolin tunteiden ja omien kokemusteni kautta, vaikka en kovin analyyttisesti osaakaan prosessiani kuvata, Laura kertoo.
Maarit kuvailee esittämäänsä Betsyä sanoilla ”richbitch”, kevytkenkäinen seurapiirieläin ja skandaalien rakastaja. Betsy on kreivi Vronskin serkku ja Annan ystävätär, ainakin näennäisesti.
– En haluaisi sellaista ihmistä omaan lähipiiriini. Roolin hakemisessa on ollut tekemistä, Maarit kommentoi.
Hän on lähtenyt rakentamaan Betsyn roolia ryhdin, liikkumisen ja eleiden kautta sekä Betsyn suhtautumisella näytelmän muihin roolihenkilöihin.
– Minulle on luontaista lähestyä roolia fyysisen toiminnan kautta. Konkarit ovat antaneet hyviä vinkkejä, kun olen hakenut Betsylle kuuluvaa ilkeää piikittelyä, Maarit mainitsee.
Hän esittää Anna Kareninassa myös palvelija Annushkaa.
– Annuskalla on aivan erilainen fysiikka kuin Betsyllä. Minun on helpompi samaistua Annushkaan kuin Betsyyn. On mielenkiintoista saada erilainen näkökulma Annan ja Vronskin rakkaustarinaan niin Betsyn kuin Annushkankin silmin. Miten tarina voikin näyttää niin erilaiselta eri roolista katsottuna, päivittelee Maarit.
Lue lisää Anna Kareninasta!