Syksyllä 2020 Joensuun kaupunginteatterissa on mahdollisuus nauttia teatterin lisäksi kuvataiteesta. Tuomme toisen ja neljännen kerroksen yleisölämpiöihin esille vaihtuvan taidenäyttelyn, joka toteutetaan yhteistyössä Joensuun Taiteilijaseuran kanssa. Taidenäyttelyillä juhlistetaan Taiteilijaseuran 75-vuotista taivalta.

Taidenäyttelyn teemat liittyvät syksyn teatterituotantoihin “Korot kattoon eli valmennusta ja viettelyksiä”, “Kätkäläisen vanhat päivät – tarina mustasta koirasta” ja “Hiirenloukku”.

Taidenäyttelyt yleisölämpiöissä

Herra X

Näyttely on esillä 11.9.-25.10.2020 ja 22.12.2020-24.1.2021. Näyttelyyn kuuluu muun muassa seuraavat teokset:

  • Reetta Gröhn-Soininen: Little bastards –paratiisipojat
  • Arja Valkonen-Goldblatt: Uudet kengät -maalaus

Musta koira

Näyttely on esillä 12.9.-1.11.2020. Näyttelyyn kuuluu muun muassa seuraavat teokset:

  • Laura Melkinen: Canis lupus familiaris – Cave canem! Homo homini lupus
  • Arja Valkonen-Goldblatt: Musta koira -akvarellimaalaussarja

Mysteeri

Näyttely on esillä 7.11.2020-7.2.2021. Näyttelyyn kuuluu muun muassa seuraavat teokset:

  • Tuija Hirvonen-Puhakka: Mousetrap – Hiirenloukku -maalaussarja

Reetta Gröhn-Soininen: Little bastards -paratiisipojat

Veistos, joka esittää alastonta poikaa.
Reetta Gröhn-Soinisen hahmot ovat figuratiivisia, rouheita ja värikkäitä. Kuva: Arja Valkonen-Goldblatt

 

Reetta Gröhn-Soininen on joensuulainen kuvanveistäjä, joka käyttää pääasiassa puuta materiaalinaan. Teokset ovat figuratiivisia, rouheita ja värikkäitä. Huumorilla on tärkeä rooli veistoksessa.

Hän Suomen Kuvanveistäjäliiton ja Joensuun Taiteilijaseuran jäsen.

Taiteilija kertoo teoksesta: “Jatkuva valppaus, jatkuva arvottaminen, lokerointi, sukupuolisuus, hurskastelu, synti, isät ja pojat, puhumattomuus, viattomuus, alastomuus, läheisyys, homous. Häpeä.

Paratiisipoikien työstön taustalla ajatus lapsuudesta tuttujen kiiltokuva-arkkien enkelipoikahahmot. Työskentelen usein moniosaisten teoskokonaisuuksien parissa. Pidän toistosta, haluan silläkin viestiä tasapäistämisestä, ylenkatsomisesta, väheksymisestä.”

Teoskokonaisuus on esillä näytelmän “Korot kattoon eli valmennusta ja viettelyksiä” esitysaikana.

Laura Melkinen: Canis lupus familiaris – Cave canem! Homo homini lupus

Akryyliväri ja pimeässä hohtava lakka puukuitulevylle (2019)

Maalaus koiran kallosta.
Laura Melkisen maalaus on osa Sweet Vanitas -teossarjaa vuodelta 2019. Kuva: Sini Silvennoinen / Taidekeskus Ahjo

 

Taiteilija kertoo teoksesta: ”Maalaus on osa Sweet Vanitas -teossarjaa, jonka toteutin vuonna 2019. Teoksessa on suuressa koossa pienen kesykoiran kallo. Pääkallo, oli se ihmisen tai eläimen, on voimakas symboli ja katseenvangitsija. Se muistuttaa meitä ajan väistämättömästä kulumisesta ja kuolevaisuudestamme, jonka haluaisimme usein unohtaa. Kallo voi olla pelottava tai kaunis; minusta tämä koiran kallo ei ole vaarallisen oloinen ollenkaan, vaan näyttää miltei hymyilevän. Olen ehdottomasti koiraihminen.”

Taiteilijan esittely: ”Olen kontiolahtelainen taidemaalari. Valmistuin ensin yliopistosta metsänhoitajaksi 1999, kuvataiteilijaksi 2005 ja jatkoin kuvataiteen ylempään tutkintoon 2015. Olen toiminut vapaana taiteilijana, kuvataiteen opettajana sekä alan yhdistys- ja luottamustehtävissä. Työskentelen suurikokoisten maalausten sekä ajoittain taideprojektien ja yhteisötaiteen parissa. Olen Taidemaalariliiton ja Joensuun Taiteilijaseuran jäsen. Minua kiinnostaa maalaamisen tilallinen luonne ja teokseni ovat kehittyneet pikkuhiljaa ulos perinteisestä taulumuodosta. Kiinnitän arjessa huomiota pieniin, kiinnostaviin yksityiskohtiin, jotka nostan taiteessani esille ja tarkastelun kohteiksi. Tärkeintä maalaamisessa ovat maaliaineen ominaisuudet, valo ja väri.”

Teos on esillä näytelmän “Kätkäläisen vanhat päivät – tarina mustasta koirasta” esitysaikana.

Arja Valkonen-Goldblatt: Musta Koira -akvarellimaalaussarja

Maalauksessa on koiran hahmo, jonka läpi tuijottavat ihmisen silmät.
Arja Valkonen-Goldblattin maalaussarjaan kuuluu muun muassa tämä teos “Mustan koiran varjo”. Kuva: Arja Valkonen-Goldblatt

 

Arja Valkonen-Goldblatt on toiminut päätoimisena kuvataiteilijana valmistumisestaan vuodesta 1975 lähtien. Hän aloitti taiteellisen uransa taidemaalarina, mutta on vuosien varrella laajentanut ilmaisuaan moneen eri suuntaan, kuten installaatioihin, performanssiin ja taiteilijakirjoihin. Hän on pitänyt lukuisia yksityisnäyttelyitä sekä osallistunut yhteisnäyttelyihin kotimaassa ja ulkomailla.

Valkonen-Goldblatt sai valtion ylimääräisen taiteilijaeläkkeen vuonna 2016. Hän on Taidemaalariliiton ja Joensuun Taiteilijaseuran jäsen.

Taiteilija kertoo teoksesta: “I had a black dog, it’s name was Depression (Minulla oli musta koira, sen nimi oli Masennus). Tämän lause tuli eteeni, kun googlailin tietoja “Kätkäläinen ja musta koira”-teoksesta. Musta Koira on yleismaailmallinen masennuksen symboli.

Kuultuani, että Joensuun kaupunginteatteriin tulee näytelmä, joka pohjautuu Simo Hämäläisen teokseen Kätkäläinen ja musta koira, luin kirjan siltä istumalta. Kun lähdin toteuttamaan Musta Koira -akvarellimaalaussarjaani, en halunnut lähteä kuvittamaan kirjaa ja sen ihmisiä. Teoksissani pääosassa ovat musta koira ja kuka tahansa meistä.”

”Taiteen tekeminen on minulle tapa olla olemassa. Jos en voisi työskennellä, olisin eksyksissä elämässäni. Taiteen kautta luon yhteyden toisiin ihmisiin, mutta myös sukellan omaan itseeni, ja ihmettelen. Kun hyväksyn teokseni, hyväksyn myös itseni; tämmöinen minä olen.

Parhaimmillaan taiteen tekeminen on kuin hengittämistä, sisään ja ulos… Pahimmillaan se on vaikeinta mitä voi olla. Itsesensuuri on pahin vihollinen työskentelyssä. On vaikeaa olla ajattelematta teosten vastaanottajia, katsojia. Jos tunnen ihmisten katseet työhuoneessani, se vaikuttaa tekemiseeni, alan nähdä teokseni heidän silmillään. En voi silloin olla rehellinen itselleni.

Työskentelyni lähtee usein liikkeelle yhdestä sanasta tai lauseesta, joka jää alitajuntaani elämään. Joskus pitkänkin ajan kuluttua sana tai lause alkavat johdatella työskentelyäni johonkin suuntaan, haen tiettyä tunnelmaa teokseeni työskennellessäni, en tee luonnoksia etukäteen. Maalaus tekee itse itseensä sisällön, joka voi yllättää minut: tämmöinenkö tästä tulikin, näinkö se on…”

Teos on esillä näytelmän “Kätkäläisen vanhat päivät – tarina mustasta koirasta” esitysaikana.

Tuija Hirvonen-Puhakka: Mousetrap – Hiirenloukku -maalaussarja

Öljyvärimaalaus (2020)

Maalaus, jossa kaksi ihmishahmoa seisoo labyrintin keskellä.
Tuija Hirvonen-Puhakan teokset kuvaavat Hiirenloukku-näytelmän tiheähenkistä tunnelmaa. Kuva: Arja Valkonen-Goldblatt

 

Tuija Hirvonen-Puhakka on enolainen kuvataiteilija (YAMK). Hän työskentelee moninaisesti eri tekniikoiden kanssa, viime vuosina pääasiallisesti maalaustaiteen parissa. Hän on tehnyt kansainvälisiä yhteistyötaide-ympäristöhankkeita vuodesta 2004 alkaen. Hän toimii kuvataiteen opetus- ja ohjaustehtävissä sekä tuottajana taide- ja kulttuurituotannoissa. Hänellä on luottamustoimia alan yhdistyksissä, ja vuodesta 2017 lähtien hän on ollut Joensuun Taiteilijaseura ry:n puheenjohtaja.

Hirvonen-Puhakan viimeisin yksityisnäyttely nähtiin Galleria Kohinassa Joensuussa, ja ryhmänäyttelyssä hän oli Forum Box:ssa Helsingissä 2019. Hän on pitänyt lukuisia yksityisnäyttelyitä vuodesta 1992 muun muassa Berliinissä ja Helsingissä ja osallistunut yhteisnäyttelyihin muun muassa Saksassa, Venäjällä, Hollannissa, Ruotsissa, Tanskassa ja Japanissa.

Hirvonen-Puhakka on Taidemaalariliiton ja Joensuun Taiteilijaseuran jäsen.

Taiteilijan kertomaa: “Platon on sanonut, että kauneus on tosiolevainen. Se ymmärretään järjellä ja voidaan havaita aistinvaraisesti. Tämän lauseen allekirjoitan. Taiteen tehtävä on muovata maailmankatsomustamme ja herättää tunteita ja ajatuksia. Taiteen tehtävä on uudistaa yhteiskuntaa. Taiteilijalle taiteen tehtävä on intohimo, pakko ja tarve tehdä jotakin, se on elämä ja elämäntapa.”

“Agatha Christien tekstit ovat koukuttavia. The Mousetrap eli Hiirenloukku on näytelmistä kiehtova sen esitysajan pituuden (yli 60 vuotta) ja mystisyyden vuoksi. Lopullista ratkaisua ei ole saatavilla edes sosiaalisessa mediassa, joten esitys on vain tultava katsomaan. Teokset kuvaavat näytelmän tiheää henkistä tunnelmaa ja osallistavat katsojatkin pelaamaan.”

Teos on esillä näytelmän “Hiirenloukku” esitysaikana.


Katso myös

Ohjelmisto

Tutustu Joensuun kaupunginteatterin ohjelmistoon.

Lipunmyynti

Katso teatterilippujen hinnat ja osta pääsylippusi elämysten pariin Suomen itäisimpään ammattiteatteriin.

Paikallisten taiteilijoiden teoksia esillä teatterissa

Joensuun kaupunginteatteri järjestää kaikille avoimet taidenäyttelyt yhteistyössä Joensuun Taiteilijaseuran kanssa.